طرح های پژوهشی

  • پروژه ممیزی املاک

توجه به ممیزی املاک از جمله امور اساسی برای شهرداری ها می‌باشد که این موضوع باید یک رویه و قانون برای شهرداری ها است.  اطلاعات و داده‌ها نقش موثری در مدیریت شهری دارد و در حال حاضر این اطلاعات با کمک ابزارهای روز دنیا و نرم افزار های رایانه ای گردآوری می شود. ثبت و نگهداری سوابق املاک، معابر و مشاغل در سیستم ، آگاهی از اطلاعات به روز از وضعیت موجود تمام املاک ، معابر و مشاغل در سطح شهر نظیر تعداد، مساحت ، کاربری ها و … از جمله فواید اجرای عملیات ممیزی و برداشت اطلاعات است. در راستای رفع مشکلات شهرداری‏ ها جهت برنامه ریزی‏های شهری و افزایش وصول مطالبات شهرداری می باشد که اداره تحقیقات و مشاوره اقداماتی را در راستای راه‏اندازی واحد ممیزی در دستور کار خود قرار داده است.

  • برنامه های راهبردی عملیاتی شهرداری های استان

برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری پاسخی به نیاز مدیریت شهری در کشور در مورد تدوین برنامه‌ای فراگیر است؛ به گونه‌ای که بتواند در کنار برنامه‌های توسعه شهری متداول ، مانند برنامه (طرح) جامع – تفصیلی، که اغلب ناظر بر ساماندهی کالبدی – فضایی شهر است و سایر برنامه‌هایی که با هدف رفع بخشی از مسایل روزمره شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چارچوبی علمی، به آیند محتمل توسعه شهر به شکلی هدفمند و با اتکا به مشارکت همه بهره‌وران بپردازد. این دستورالعمل با رعایت قوانین و آیین‌نامه‌های مورد عمل شهرداری‌ها و شوراها تدوین شده و کوشش گردیده است که حداکثر هماهنگی را در فرایند تهیه، تصویب، اجرا و نظارت برنامه، با اسناد قانونی فرادست و مرتبط داشته باشد.

  • طرح پژوهشی اطلس محلات شهر مشهد

شهرداری ها به عنوان اصلی‌ترین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مسائل شهری باید با بهره گیری از دانش روز برای ارائه خدمات هر چه مطلوب تر به شهروندان تلاش کنند. جمع آوری، ذخیره و آنالیز اطلاعات در شهرهای بزرگ از جمله ضرورت ها است و بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی جی آی اس ( GIS) یکی از فناوری های لازم برای تحقق این مهم است. بهره گیری از سیستم GIS برای تهیه و تدوین اطلس شهر و شناسنامه محلات شهر، امکان تحلیل و بازبینی مسائل را در ابعاد گوناگون و در سطوح مختلف شهری فراهم آورد. شناسنامه محلات برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر محلات است و در واقع فرصتی جهت بازیابی هویت از دست رفته محلات فراهم می‌آورد و بدین گونه استعدادها، توانمندی ها و خلاقیت های گمشده در محلات بازشناسی می شود و در راه هویت بخشی به محله ها استفاده می گردد.

  • تعریف اقلام درآمدی جدید شهرداری مشهد با رویکرد فناورانه

شناســایی و طراحی درآمدهای پایدار به عنوان پشتوانه­ای جهت تحقق برنامه­های توسعه شهری، امری ضروری قلمداد می­شود و سنجش الگوی تأمین مالی شهر به لحاظ پایداری و ناپایداری و آثار آن بر روند پایداری توسعه شهر همواره مورد توجه بوده است. با توجه به همبستگی بالا میان ساختار درآمدی و شاخص­های توسعه پایدار شهر تعریف اقلام درآمدی جدید برای شهرداری ها می تواند در کاهش شدت ناپایداری در آمدی و توسعه شهر موثر باشد.

  • طرح پژوهشی بازآفرینی کلان شهر مشهد

امروزه بسیاری از شهرها دچار رکود حیات اجتماعی- اقتصادی هستند که منجر به کاهش جذابیت آن‌ها شده است. در این راستا، بهره گیری از فرهنگ در قالب فرایند بازآفرینی فرهنگ مبنا به عنوان راه حلی نوین، ضمن حل مشکلات موجود، شهرها را برای ورود به عرصه‌های رقابتی آماده سازد. از این رو شناسایی مفهوم بازآفرینی ، مولفه ها و اصول تاثیرگذار آن بر توسعه شهر حائز اهمیت است.

  • انجام مطالعات موضوعی سرمایه‏ گذاری شهرداری

شهرداری ها امروزه به رویکرد مشارکت کننده در فعّالیت های اقتصادی در قالب مشارکت با سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث پروژه های مشارکتی، به منظور دستیابی به درآمدهای پایدار روی آورده اند که این مطالعات شامل شناسایی و امکان سنجی فرصتهای سرمایه گذاری، شیوه های مختلف مشارکتی و تأمین مالی و نظایر آن در چارچوب برنامه راهبردی – عملیاتی توسعۀ شهر و شهرداری و به کارگیری سرمایه های بخش خصوصی با هدف تأمین منابع پایدار برای توسعۀ همه جانبه و موزون زیر ساخت‌های شهری می باشد که گامی مهم در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی می باشد.

  • ارزیابی وضعیت شهر از نظر معیارهای شهر دوستدار سالمند

فضای شهری ایده آل، فضایی است که در آن عدالت شهروندی رعایت شده باشد و تمامی شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند. شهرهای دوستدار سالمند شامل آن دسته از فضاهای شهری هستند که توزیع خدمات عمومی در آن‌ها به گونه ای است که بیشترین تناسب را با نیازها و محدودیت های افراد سالمند دارد. انجام مطالعات مربوط به شهر دوستدار کودک موجب میگردد طراحی شهر در راستایی صورت بگیرد که به عزت اجتماعی سالمندان و سلامت جسم و روان آن‌ها توجه خاصی انجام شود.

  • تعیین بهای خدمات شهروندی و بررسی رابطه آن با درآمدهای پایدار شهری

برنامه‌ریزی و اقدام به منظور وصول تعرفه مصوب درآمدها و عوارض شهرداری، مطالعه و پیشنهاد منابع جدید و بازنگری منابع درآمد، صدور دستورالعمل به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت مودیان تعرفه‌های مصوب عوارض و هماهنگی لازم برای یکسان سازی رویه های وصول عوارض و درآمدها در شهرداری ، گامی مهم در ایجاد درامدهای پایدار شهرداری می‌باشد و انجام مطالعات مربوطه منجر به دستیابی به راهکارهای جامع جهت دستیابی به درامدهای پایدار می گردد.

پست بعدی

اطلاع رسانی و اخبار

ی جولای 5 , 2020